Pozycjonowanie to działanie będące odpowiednim połączeniem trzech elementów: pozyskiwania wartościowych linków, regularnego obudowywania witryny contentem oraz wysokiej jakości optymalizacji. Działaniem nastręczającym szczególnie wiele trudności jest optymalizacja witryny. W poniższym artykule skupimy się na wyjaśnieniu kwestii ściśle z nią związanej: podstawowych zasad budowania wysokiej jakości adresów URL.

Dlaczego URL-e są tak ważne?

Adresy URL są niezwykle istotne, ponieważ mają ogromne znaczenie dla robotów Google. Tylko czytelna i przyjazna struktura adresów będzie przez nie pozytywnie oceniana. Równocześnie ma ona bardzo duże znaczenie dla samych użytkowników danej witryny. Google wyraźnie ukierunkowuje się na premiowanie działań przyjaznych dla Internautów. Podobnie sytuacja wygląda z adresami URL. Jeśli adres jest skonstruowany zrozumiale, czytelnie i sugeruje użytkownikowi, co może pod nim znaleźć, zostanie on także doceniony przez roboty Google. Oczywiście nie w każdym przypadku nieczytelna konstrukcja URL-i wpłynie negatywnie na pozycjonowanie strony – widoczne z poziomu wyszukiwarki adresy podstron czy adres wyświetlany w pasku przeglądarki nie wpływają bezpośrednio na ranking witryny. Warto pamiętać jednak o tym, że ich niejasna struktura może spowodować utratę użytkowników, a co za tym idzie zmniejszony ruch organiczny i niższą pozycję strony w rankingu (Google bierze przecież pod uwagę aktywność użytkowników w naszej witrynie!).

Dobry URL – czyli jaki?

Aby skonstruować przyjazny adres URL powinniśmy spojrzeć na niego oczami użytkownika Internetu. Z reguły chce on wiedzieć, gdzie prowadzi go dany link – warto więc, by jego treść stanowiło skrótowe zaprezentowanie tego, co znajduje się na stronie, do której kieruje. Oznacza to, że adres URL powinien być tematycznie związany z treścią witryny, którą reprezentuje (np. www.seology.pl/strefa-wiedzy). Znaczenie ma jednak nie tylko jego treść ale także forma. W miarę możliwości staraj się opisywać zawarte pod linkiem treści używając dla danej kategorii wyrazów np. „scyzoryki” zamiast przyznanej jej z automatu przez system cyfry np. „kategoria38”

Adres powinien być czytelny, ale równocześnie zwięzły – rozbudowany i skomplikowany URL będzie zdecydowanie trudniejszy do rozpowszechnienia, ale także zapamiętania.

Co z Key Words?

Oczywiście, w adresach URL powinniśmy zawierać frazy kluczowe. Jeśli pozycjonujesz daną podstronę na konkretne słowo, powinno ono znaleźć się w adresie tej witryny. Warto pamiętać także o tym, że słowo kluczowe najlepiej umieścić jak najbliżej lewej strony w adresie. To ważne, by istotna dla wyszukiwarki treść znalazła się możliwie najbliżej wierzchołka drzewa informacji w adresie. Nie można jednak nadmiernie „upychać” słowami kluczowymi adresów URL. Ich zbytnie nagromadzenie sprawi, że link straci na czytelności, a to sprawi, że będzie gorzej oceniany przez roboty. Może wzbudzić także podejrzliwość filtrów antyspamowych – np. w skrzynkach e-mail.

Jak dzielić?

Istotne w przypadku adresów URL jest także oddzielanie poszczególnych słów danego linka. Pamiętajmy o tym, że nie każda wyszukiwarka jest w stanie poprawnie odczytać rozdzielacze typu „_” czy „+”. Każde słowo należy więc oddzielić myślnikiem „-”. Tylko wtedy mamy gwarancję, że adres zostanie pozytywnie oceniony przez Google. Unikaj także używania dużych liter – powodują one zagubienie użytkownika i niejednokrotnie skutkują jego utratą. Niestety wpisywanie skomplikowanego adresu z różnorodnymi literami z reguły kończy się na wyświetleniu błędu 404 zamiast naszej witryny…

Pamiętaj o faviconie

Optymalizując witrynę pamiętaj o tym, by ustawić favicon. To widoczna na pasku przeglądarki, a konkretniej w jej lewym rogu, mała ikona, najczęściej prezentująca nasz logotyp. Choć nie jest ona bezpośrednio związana z linkiem i nie ma znaczenia dla pozycjonowania twojej witryny, ma wydźwięk marketingowy – pozwala użytkownikowi zapamiętać twój brand, przykuwa uwagę, a co za tym idzie buduje świadomość marki.