Dziś odpowiadamy na kolejne pięć najczęściej zadawanych, przez klientów agencji SEO, pytań. Tym razem poruszamy kwestie linkowania wewnętrznego i zewnętrznego, podpowiadamy dla kogo dedykowane jest pozycjonowanie lokalne i radzimy, kto powinien zainwestować w kampanie AdWords, a komu lepiej sprawdzi się pozycjonowanie. Zapraszamy do lektury artykułu oraz poprzedniej publikacji z cyklu: tutaj.

1. Czy linkowanie ma jeszcze sens?

To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez klientów agencji SEO. Sensowność linkowania jest ściśle uzależniona od jego jakości – jeśli pozyskiwane przez agencję linki do witryny są wysokiej jakości, jak najbardziej mają one sens. Co decyduje o wartości linków? Oczywiście moc witryny, z której są one generowane. Możemy sprawdzić to za pomocą narzędzi do oceny wartości domeny – Majestic lub Ahrefs. Strony o wysokiej wartości dla SEO to te, które posiadają swoją historię, grono aktywnych użytkowników, a także są stale aktualizowane. Ważne dla jakości profilu linkowego witryny jest więc pozyskiwanie linków z wartościowych witryn, ale także sam charakter linku – spamerskie działania są dziś skutecznie piętnowane przez wyszukiwarkę. Warto więc, by link pochodzący np. z tematycznego fora lub bloga związany był z naszym profilem działalności. Masowe komentarze stworzone tylko w celu wklejenia pod nimi linka i nie odpowiadające na potrzeby użytkownika, mogą poskutkować jedynie karą ze strony Google. Istotne dla samej wartości linkowania jest także dywersyfikacja profilu linkowego – linki muszą pochodzić z różnych źródeł, ale także przybierać odmienne formy – np. anachor (podlinkowana treść) czy brandowych (adres domeny). Idealne podejście do linkowania to to, które buduje strategię linkową w oparciu o wcześniej zaplanowany content oraz działania e-PR. Linki powinny być ich uzupełnieniem i być spójne z obraną strategią. Pamiętajmy także o tym, że linkowanie to nie tylko działania off site, ale także on site, czyli tzw. linkowanie wewnętrzne, mające na celu intuicyjne prowadzenie użytkownika w obrębie naszej strony.

2. Na czym polega linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne to nic innego, jak budowanie struktury linków w obrębie witryny. To swoiste łączenie ze sobą tematycznie powiązanych treści, w taki sposób, by użytkownik naszej witryny pozostał w niej na dłużej. Celem linkowania wewnętrznego jest zapewnienie użytkownikowi dostępu do interesujących go treści i wytyczenie mu kierunku korzystania z naszej witryny. To także jedna z najistotniejszych kwestii w zakresie optymalizacji witryny, która ułatwia robotom Google indeksowanie poszczególnych podstron. Dobrze wykonany wewnętrzny link building powinien stanowić złoty środek pomiędzy UX-em a SEO. Z jednej strony służy on użytkownikowi ułatwiając mu nawigację w obrębie witryny, z drugiej pomaga indeksować stronę i służy poprawie pozycji słów kluczowych – umożliwiając sterowanie przepływu mocy strony (page rank) na inne podstrony witryny. Wspiera to nabieranie mocy przez poszczególne podstrony i przekłada się na ostateczną pozycję witryny w Google.

3. Czy charakter moich adresów URL ma znaczenie?

Owszem – struktura adresów URL ma bardzo duże znaczenie dla SEO. Są one ważne dla robotów Google i zgodnie z wytycznymi powinny mieć czytelną formę. Oznacza to, że użytkownik wchodzący w dany link już po jego nazwie powinien wiedzieć, jakiego rodzaju treści znajdzie na danej podstronie. Dobrze skonstruowany adres URL powinien więc wskazywać jakiego rodzaju informacje, produkty czy kategorie produktów pod sobą kryje. Link nie powinien zawierać także nieczytelnych znaków czy cyfr i być przesadnie rozbudowany. Dla struktury adresów URL ważne jest także to, by poszczególne słowa w danym linku były oddzielone od siebie myślnikiem. Tylko to da nam gwarancję, że każda wyszukiwarka poprawnie rozpozna nasz adres. Pamiętajmy także o tym, że istotne dla wartości adresów URL są także słowa kluczowe – powinny one znaleźć się w URL-ach. Oczywiście nie w zbyt dużym nasyceniu – w przypadku budowania adresów URL, tak jak w przypadku innych działań SEO powinniśmy kierować się przede wszystkim użytecznością i dobrym odbiorem przez potencjalnego użytkownika witryny. Jeśli nasz użytkownik będzie odnosił korzyść z prowadzonych przez nas działań, Google też je doceni.

4. Czy linki sponsorowane są lepsze od SEO?

Nie da się porównać tych kwestii w ten sposób. To dwie zupełnie odmienne formy promocji mające różne przeznaczenie – jedna generuje ruch płatny, druga organiczny. SEO to działanie, bez którego dziś nie są w stanie skutecznie funkcjonować podmioty bazujące na ruchu z sieci. To najskuteczniejsza metoda marketingowa generowania ruchu i sprzedaży. Choć na jej efekty trzeba czekać kilka miesięcy, ma ona charakter długofalowy, a skutecznie prowadzone pozycjonowanie daje wymierne efekty i umożliwia utrzymanie stabilnych pozycji. Kampanie AdWords często stosowane są jako uzupełnienie pozycjonowania, w przypadku promowania konkretnej akcji marketingowej, wydarzenia czy np. produktów sezonowych. Oczywiście odpowiednio zoptymalizowane odnotowują skuteczność i dają szybkie efekty, lecz nie służą budowaniu długofalowej pozycji w witrynie Google, jak pozycjonowanie.

5. Czym jest pozycjonowanie lokalne i czy to dobre dla mnie?

Pozycjonowanie lokalne to działanie służące skierowaniu do danego miejsca użytkowników znajdujących się w jego pobliżu. Jest więc ono idealne dla firm, które posiadają swoją stacjonarną siedzibę. Oczywiście tego rodzaju lokalizacji może być kilka – wówczas pozycjonujemy każdą z nich osobno i każda powinna posiadać własną wizytówkę w Google Moja Firma. Pozycjonowanie lokalne to kierunek SEO ściśle współgrający z coraz większą dominacją urządzeń mobilnych – użytkownicy będąc „w drodze” poszukują interesujących ich miejsc w pobliżu ich lokalizacji. Jest to możliwe dzięki wdrożonemu w 2012 roku przez Google Venice Update. Od tego momentu naturalne wyniki wyszukiwania są uzależnione od lokalizacji urządzenia, na którym dokonuje się wyszukania. Zupełnie inne wyniki uzyskać mogą więc użytkownicy przebywający w różnych miejscach. Co ciekawe nie dotyczy to wyłącznie fraz z nazwą miejscowości, ale także tych bardzo ogólnych. Komu dedykowane jest więc pozycjonowanie lokalne? Firmom, które posiadają stacjonarną siedzibę, ale także prowadzą działalność o określonym, lokalnym, zasięgu i chcą zachęcić użytkowników do fizycznego pojawienia się w ich siedzibie.