Pozycjonowanie to dziedzina, która nieustannie budzi dziesiątki pytań i wątpliwości. Właściciele e-sklepów zastanawiają się nad tym, czy warto inwestować w SEO, na co zwrócić szczególną uwagę, jakie koszty muszą ponieść i przede wszystkim: kiedy inwestycja w pozycjonowanie się zwróci. Dziś odpowiadamy na pierwszą część pytań, z którymi w branży SEO spotykamy się na co dzień!

1.Dlaczego właśnie pozycjonowanie w Google?

Ruch organiczny to podstawowe źródło dochodu każdego sklepu internetowego. Tylko zwiększając widoczność w wyszukiwarce Google mamy szansę przyciągnąć do witryny dodatkowych użytkowników, a co za tym idzie wygenerować większe dochody. Choć fakt ten większości osób wydaje się oczywisty, nadal pozostają właściciele sklepów, którzy nie zdają sobie sprawy z tego, jak duża konkurencja funkcjonuje obecnie w Internecie, a także jak nie lada wyzwaniem jest wybicie się spośród nich. Widoczność w Google to absolutna konieczność, by nasz sklep internetowy miał szanse zarabiać – w tym celu niezbędne są regularne i jakościowe działania SEO, które pomogą nam uwidocznić się na tle innych marek.

2. Co ma największe znaczenie dla SEO?

Pozycjonowanie stron w Google to połączenie działań contentowych, link buildingu oraz dokładnej optymalizacji SEO. Moim zdaniem kluczowe jest więc zachowanie zasad wysokiej jakości, systematyczności oraz naturalności. Tworząc content musimy zadbać o to, by zawierał on informacje przydatne dla użytkowników i był unikalny. Linkując powinniśmy pamiętać o tym, by nasze linki miały maksymalnie naturalny charakter, były obudowane tematyczną treścią i niosły za sobą korzyść dla ich potencjalnego odbiorcy. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku optymalizacji – choć robi się ją przed rozpoczęciem działań SEO, powinniśmy pamiętać o tym, by regularnie aktualizować tego rodzaju działania – np. opracowywać opisy nowych produktów czy kategorii, kiedy takie pojawią się w sklepie lub dbając o odpowiednie przekierowania, kiedy wprowadzamy zmiany w witrynie.

3. Czego absolutnie nie możemy robić w przypadku działań SEO?

Przede wszystkim dublować treści – bez względu na to czy są to rozbudowane artykuły czy opisy produktowe pobrane np. od producenta. Każde tego rodzaju działanie jest traktowane przez Google jako duplikacja treści i natychmiastowo karane. Podobnie sytuacja ma się z prowadzeniem działań linkowych o charakterze spamerskim – aktualizacja algorytmu Pingwin, która pociągnęła za sobą kontrolę profilu linkowego w czasie rzeczywistym wymusza na nas pozyskiwanie wyłącznie jakościowych, tematycznych linków o naturalnym charakterze.

4. Ile kosztuje SEO?

Zagadnienie kosztów pozycjonowania to temat bardzo szeroki – na rynku funkcjonuje wiele firm, które oferują tzw. „pozycjonowanie za efekt”. Niestety z reguły oznacza to bardzo niską jakość pracy – ukierunkowaną na osiągnięcie szybkich efektów, które dla wykonawcy mają przełożyć się na zysk od klienta. Działania pozycjonerskie mają jednak to do siebie, że istotna jest w nich systematyczność i jakość. Te o charakterze spamerskim, prowadzone w ukierunkowaniu na szybki efekt najczęściej kończą się filtrem Google, czyli znaczącym spadkiem witryny w wyszukiwarce (lub jej całkowitym uniewidocznieniem) nałożonym za nielegalne praktyki SEO (black hat seo). Zdecydowanie efektywniej będzie więc prowadzić bardziej czasochłonne, lecz bezpieczne działania gwarantujące stabilniejsze pozycje. Ile więc kosztuje pozycjonowanie Google? Odpowiedź tradycyjnie brzmi: to zależy. Zależy od stopnia rozbudowania naszego serwisu i oczekiwanych efektów, a co za tym idzie ilości godzin, którą należy miesięcznie poświęcić pracy nad serwisem. Pamiętajmy jednak, że aby agencja SEO mogła dokonać racjonalnego doboru pakietu prac pozycjonerskich powinna pochylić się z nami nad celami biznesowymi oraz kierunkiem rozwoju naszej firmy. Tylko w ścisłej współpracy z klientem, znając jego oczekiwania i założenia, będzie można prawidłowo dobrać działania i je wycenić. Pamiętajmy także o tym, że skuteczne SEO z pewnością jednak z czasem zwróci nam poniesione koszty.

5. Jak długo trzeba czekać na pierwsze efekty pozycjonowania w Google?

Efekty pozycjonowania stron internetowych wymagają czasu. Ile dokładnie, zależy od tego, jak konkurencyjna jest fraza, na którą się pozycjonujemy oraz tego, jak dobrze zoptymalizowana jest witryna. Niektóre frazy mogą znacząco podskoczyć już po kilku miesiącach pracy, inne wymagać mogą nawet kilkunastu. Standardowo określa się, że na efekty działań SEO musimy poczekać minimum pół roku. Pamiętajmy jednak o tym, że nie jest to żelazna zasada i strony, na których dotychczas nie prowadzono tego rodzaju działań mogą wymagać więcej czasu. Równocześnie jednak w przypadku niektórych witryn drobne efekty może dać już sama optymalizacja witryny. Musimy mieć jednak świadomość, że pozycjonowanie strony jest dziś absolutną koniecznością, by zaistnieć wśród bardzo licznej konkurencji. Pamiętajmy także o tym, że to jedno z najskuteczniejszych działań e-marketingowych, a nakłady na nie poniesione z pewnością nam się zwrócą.

 Już wkrótce opublikujemy kolejny artykuł z cyklu „Co z tym SEO? [pytania i odpowiedzi]”