Jednym z najczęściej zadawanych firmie pozycjonerskiej pytań jest: czy to linkowanie właściwie ma sens? Odpowiedź na nie z pozoru wydaje się prosta – owszem ma. I tu pojawia się „ale”: linkowanie jest niezwykle wartościowym z punktu widzenia SEO działaniem, ale… pod pewnymi warunkami. Chcąc uzyskać efekty działań link buildingowych powinniśmy zadbać o opracowanie strategii linkowania opartej o jakość.

Jak tego dokonać? Co to znaczy: wartościowy link? I w jaki sposób go pozyskać?

Jako trzy, najbardziej istotne z punktu widzenia Google, czynniki wymienia się: wartościowy, regularnie rozbudowywany, content, optymalizacja witryny oraz pozyskiwanie silnych linków.

Działania on site czy off site?

Chociaż od pewnego czasu specjaliści SEO jak mantrę powtarzają hasło „content is the king”, linkowanie nie traci wciąż na ważności. Tylko dostarczając użytkownikom odpowiednich, wartościowych treści oraz dbając o proces linkowania możemy uzyskać wysokie pozycje w Google. W grę wchodzi tu nie tylko optymalizacja linkowania wewnętrznego w obrębie witryny – czyli przekierowywania użytkowników pomiędzy powiązanymi ze sobą tematycznie treściami w witrynie lub podstronami (działania typu on site), ale także pozyskiwania wartościowych linków kierujących do naszej strony (działania typu off site).

Bezpieczne linkowanie

W kontekście strategii linkowania bardzo ważne jest jednak stosowanie bezpiecznych metod pozyskiwania odnośników oraz wysokiej jakości, niespamerskich, linków. W przeciwieństwo do działań sprzed kilku lat dziś wyraźnie widoczny jest trend pozyskiwania mniejszej ilości, lecz bardziej wartościowych linków. Wynika to nie tylko z coraz większego doceniania przez Google działań jakościowych, ale także z karania tych, noszących jakiekolwiek znamiona spamerskie. Tylko Google wie, co prawda, który link jest dla niego wartościowy, ale za pośrednictwem licznych narzędzi możemy choć w przybliżeniu oszacować, który ma się szanse do nich zaliczać.

Jaki link ma wartość?

Podstawową zasadą w ocenie jakości linku jest przekonanie, że mocny link to ten, który prowadzi z silnej witryny. Silnej, czyli tej, która posiada historię, wielu aktywnych użytkowników i jest regularnie aktualizowana. Jeśli wartość strony i pochodzącego z niej linka budzi nasze wątpliwości możemy zweryfikować ją za pośrednictwem Majestica lub Ahrefsa – narzędzi służących do sprawdzania wartości danej domeny. Zazwyczaj przyjmuje się, że wskaźnik trust flow około 20 to silna domena, ale jest to zależne od sytuacji witryny i historii jej linków. Pamiętajmy jednak, że im wyższe wartości tym większa wartość linku, lecz także większy problem z jego pozyskaniem. Pamiętajmy, że pozyskiwanie linków do strony powinno odbywać się w taki sposób, by wyglądało maksymalnie naturalnie, a przy tym było znacząco zdywersyfikowane.

Dywersyfikacja linków

Oczywiście najlepszą sytuacją jest naturalne, sprowokowane zainteresowaniem naszą witryną, zamieszczanie przez użytkownika linka do niej, by polecić nam jej zawartość. Idealnie jest więc jeśli witryna posiada bardzo różne, podchodzące ze zróżnicowanych źródeł, odnośniki. Oczywiste jest także to, że naturalne wrażenie na wyszukiwarce Google robią odnośniki tematycznie powiązane ze stronami, na których się znajdują (np. na forach, gdzie ludzie polecają sobie rozmaite rozwiązania).Równocześnie musimy pamiętać o konieczności różnicowania struktury linków – powinny pochodzić one z zupełnie różnorodnych adresów, ale także typów stron – np. forów, komentarzy w portalach lub na blogach, katalogów stron czy firm, ogłoszeń o pracę, mediów społecznościowych. Pamiętajmy więc o tym, że wybór jednego źródła linkowania może poskutkować gwałtownym spadkiem witryny w wynikach Google lub nawet filtrem Google – brakiem wyświetlania się w wyszukiwarce. Każdy więc, kto planuje rozpocząć działania link buildingowe, musi wystrzegać się jednostajnego i mało zdywersyfikowanego profilu linkowego. Tyczy się to nie tylko źródeł, ale także samego typu linków – używajmy zarówno tych brandowych (po prostu adres domeny), jak i anchor (podlinkowany fragment tekstu). W drugim przypadku dbajmy także o to, by regularnie zmieniać treść samej anchory. Podobnie wygląda sytuacja jeśli chodzi o linki dofollow i nofollow. Choć z punktu widzenia pozycjonowania lepsze są oczywiście linki dofollow przekazujące witrynie moc i budujące zaufanie do niej, te drugie również mają sens i wartość. Pomagają one chociażby dywersyfikować nasz profil linkowy i sprawiać wrażenie w pełni naturalnego.

Ile linków powinniśmy pozyskać?

Kolejnym pytaniem, które często zadają nam klienci jest: jak często pozyskiwać linki? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi i przepisu na to, jak wiele linków warto pozyskać, by witryna uzyskała wysokie pozycje. Pewne jest tylko jedno: powinniśmy regularnie dostarczać linki kierujące do naszej witryny. Z pewnością nie sprawdzi się sytuacja, w której jednego dnia pozyskujemy setki linków do strony, po to by przez kolejne tygodnie nie pracować nad nią zupełnie.