Linki kanoniczne to rozwiązanie często wykorzystywane przez webmasterów w celu przeciwdziałania duplikatom na stronach. Mamy z nimi do czynienia, kiedy do jednej strony internetowej kieruje kilka adresów – często bardzo zbliżonych lub właściwie tożsamych. Wówczas możemy zastosować canonical, by wskazać wyszukiwarce, który z linków kierujących do tej samej treści powinna indeksować.

Canonicale – co to?

agencja-seo-pozycjonowanie-wwwRel=canonicale, zwane potocznie także „kanonikalami”, to nic innego jak metatagi umieszczane w sekcjach <head> podstron, czyli dokumentów HTML (atrybuty znacznika nagłówków witryn). Mają one na celu wskazywanie (mają jednak charakter wyłącznie sugestii dla wyszukiwarki), który adres jest oryginalny. W ten sposób powstają tzw. linki kanoniczne, mające znaczenie w pozycjonowaniu stron internetowych.

Kiedy warto stosować rel=canonical?

Adresy kanoniczne warto stosować w przypadku posiadaniu kilku zbliżonych do siebie adresów URL (np. ten sam link w wersji z „www” lub bez, strona z „http” lub „https” czy strona w wersji do druku) lub po prostu kierujących do tej samej treści, aby uniknąć traktowania przez Google poszczególnych stron jako duplikaty. W takich sytuacjach powinniśmy zamieścić metatag w każdej podstronie o zbliżonym adresie. W przypadku posiadania np. dwóch podstron o takiej samej treści – stosując rel=canonical „zasugerujemy” wyszukiwarce, który adres jest kanoniczny, unikając tym samym posądzenia naszej witryny przez Google o duplicate content.

Dlaczego canonicale są tak ważne?

Celem stosowania adresów kanonicznych jest przede wszystkim chęć uniknięcia duplikatu contentu. Dlaczego? Ponieważ to jedna z najczęściej wykrywanych przez roboty Google, i karana znaczącymi spadkami pozycji w wyszukiwarce, kwestia. W tym wypadku mowa jednak nie o powielaniu treści na naszej stronie z innych źródeł, lecz także o duplikacji wewnętrznej. To nic innego jak posiadanie tego samego contentu na różnych podstronach jednego serwisu. Zgodnie z wytycznymi Google najbardziej korzystną z punktu widzenia wyszukiwarki witryną będzie ta, w której dla każdej jednej podstrony dedykowany jest jeden adres URL. Zdarzają się jednak sytuacje, w których jest to niemożliwe – wówczas stosujemy adresy kanoniczne, które pozwalają eliminować powtarzanie się treści dla robotów. Warto zweryfikować pod tym kątem swoją stronę, ponieważ roboty Google, które pojawiają się na niej przeglądają każdy kolejny link, który się w niej znajduje. Niejednokrotnie właściciele serwisów nie zdają sobie sprawy z pojawiającej się w obrębie ich strony duplikacji wewnętrznej – pamiętajmy jednak o tym, że dbanie o unikatowość contentu zamieszczanego na poszczególnych podstronach nie gwarantuje nam pełnego bezpieczeństwa, ponieważ serwisy z reguły posiadają ich dużo więcej niż tylko te widoczne z poziomu menu. Jak sprawdzić czy mamy do czynienia z tego rodzaju problemem? Możemy wykorzystać w tym celu jedno z wielu dostępnych na rynku narzędzi np. SiteLiner. Prócz kwestii unikania duplikacji treści canonicale upraszczają także działania robotom Google – łatwiej i szybciej znajdują wartościowe linki z naszej strony, co może przyspieszyć jej indeksację. Tym sposobem możemy także bardziej kontrolować, które adresy pojawią się w indeksie.

Jak działają adresy kanoniczne?

Istotne z punktu widzenia stosowania adresów kanonicznych jest to, by witryna, którą wskazujemy jako kanoniczną była już wcześniej zaindeksowana. Tylko wówczas nasza sugestia zostanie uwzględniona (w przeciwnym wypadku sugestia o nadania linkowi statusu kanonicznego może zostać wzięta pod uwagę po zaindeksowaniu). Adres oznaczony jako kanoniczny będzie przez roboty Google indeksowany, z kolei w większości przypadków nie będą pojawiały się w indeksie strony niekanoniczne. Tego rodzaju adresy możemy stosować także w przypadku posiadania w obrębie sklepu internetowego krótkich i długich URL produktów – z założenia bardziej przyjazny dla wyszukiwarki będzie krótszy, dlatego warto oznaczyć go jako kanoniczny.

Co jeśli nie adres kanoniczny?

pozycjonowanie seo w googleDobrą alternatywą dla rel=canonical będą przekierowania 301, czyli stałe przekierowania z jednego adresu na drugi. To swego rodzaju forma informowania użytkowników i robotów Google o przekierowaniu strony na adres inny, niż ten, który został wpisany w Google (stosowana zazwyczaj w przypadku zmiany wersji strony lub całej struktury linków). Wówczas adres oznaczony przekierowaniem przestanie funkcjonować, w przeciwieństwie do adresu kanonicznego, który nadal niezależnie funkcjonuje. Interesującą opcją zastąpienia linków kanonicznych można być także zamieszczenie adresów duplikatów w pliku robots.txt, w którym znajdą się adresy nie indeksowane przez roboty wyszukiwarek. Bez względu na obrany kierunek działania pamiętajmy jednak o tym, by bieżąco dbać o jakość naszego contentu, równocześnie jednak weryfikując występowanie na naszej stronie wewnętrznej duplikacji. Ignorując tego rodzaju problemy w obrębie witryny świadomie skazujemy się na problemy z widocznością naszej platformy w Google.