Gigant z Mountain View – firma Google – obchodził ostatnio swoje osiemnaste urodziny. To jednak nie jedyny powód, dla którego rok 2016 jest wyjątkowy. W kwietniu tego roku w 10 krajach Europy pojawiła się nowa funkcjonalność o nazwie Direct Answers. Umożliwia ona uzyskanie pozycji „TOP 0” w wynikach wyszukiwania. Brzmi ciekawie?

Odpowiedzi bezpośrednie, czyli Direct Answers, jak większość nowych funkcjonalności Google pojawiły się najpierw na rynku amerykańskim. Od pewnego czasu Google umożliwiało otrzymywanie rozbudowanych, definicyjnych odpowiedzi na hasła wpisane w formie zapytań. Co ciekawe, tego typu treści zawieraną odnośnik do strony witryny, z której pochodzą.

W czasach coraz trudniejszej walki o pozycje w TOP 10 szczególnie cenne jest to, że Direct Answers pojawiają się nad wynikami wyszukiwania organicznego. Jeśli do tego wszystkiego dodamy fakt, iż w Polsce usługa ta jest dopiero w początkowej fazie rozwoju, a co za tym idzie istnieje spora szansa na zajęcie atrakcyjnego hasła, wyłania nam się obraz opcji niezwykle atrakcyjnej pod kątem generowania ruchu na stronę. Usługa jest darmowa, zatem pozwala na skuteczną i nowoczesną promocję niskim kosztem.

direct answers w wynikach wyszukiwania

Jedyną stałą są zmiany

Największą wyszukiwarka przyzwyczaiła nas do zmian algorytmu czy sposobu wyświetlania AdWordsów. Dokąd zmierza Google? Wyraźnie widoczne jest skupienie się na mobile’u oraz przedstawianie zapytań już w obrębie wyszukiwarki (najlepiej z jednoczesną prezentacją graficzną), bez przechodzenia na strony trzecie. Przykłady można mnożyć:

 prognoza pogody – direct answers

 przykład direct answers – wynik meczu

Jak widać, Google zależy na tym, abyśmy nie musieli wchodzić w kolejne, mniej lub bardziej trafnie dobrane linki prowadzące do różnych stron internetowych. Prezentacja precyzyjnie dobranej odpowiedzi widocznej jeszcze przed odwiedzeniem witryny, ma przede wszystkim gwarantować szybkość docierania do informacji, prostotę i wygodę. Warto więc dotrzymać kroku przeglądarce i korzystać z jej najnowszych funkcji takich, jak właśnie Direct Answers. Bezpośrednie odpowiedzi kuszą przede wszystkim tym, że skorzystać na nich mogą strony praktycznie każdej kategorii, a do wykorzystania tego narzędzia nie musimy dysponować praktycznie żadnym budżetem. Aby znaleźć się na szczycie wyników, w nowym „miejscu zerowym”, należy zadbać o odpowiednie zastosowanie znaczników, zachowanie odpowiedniej treści adresu URL, zoptymalizowanie długości tekstu i umieszczenie definicji w formacie <p>.

Co daje Direct Answers?

TOP 0, czyli obecność powyżej tradycyjnych wyników wyszukiwania pozwala na przekierowanie większego ruchu na stronę. Co ciekawe, by znaleźć się w DA, strona nie musi być na pierwszym miejscu wyników, choć najwięcej odpowiedzi bezpośrednich zawiera linki do stron umieszczonych na pierwszych trzech wynikach wyszukiwania. Jest jednak możliwa sytuacja, w której jako Direct Answers wyświetli się treść umieszczona na dalszych pozycjach. Nowa funkcjonalność pozwala na poprawę współczynnika klikalności i zwiększa prestiż danej witryny. W obliczu rosnącego ruchu mobile wyniki wyświetlane w formie Direct Answers pozwolą na zbudowanie niezwykle korzystnej pozycji w wyszukiwarce, dzięki czemu wykorzystamy algorytmy Google do wzmocnienia ruchu na stronie, co przełoży się na większe zyski właściciela domeny.

Włączając Direct Answers do strategii mających na celu wzmocnienie pozycji strony należy pamiętać jednak o tym, że błędne wykorzystanie algorytmu i próby oszukiwania Google skończą się blokowaniem tej funkcjonalności przez wyszukiwarkę. Próbując zyskać miejsce w odpowiedziach bezpośrednich, musimy nastawić się na tworzenie treści o bardzo wysokiej jakości, przydatnych dla użytkowników i (najczęściej) odpowiadających na pytania: kto, co, jak, gdzie i kiedy.