Tworzenie contentu stanowi podstawę i punkt wyjściowy dla prowadzenia efektywnych działań SEO. Zewsząd docierają do nas informacje o tym, jak ważna jest rola wartościowych treści dla pozycji strony w Google. We wszechobecnym zalewie tekstów poprawnie napisany i unikalny artykuł to za mało, by trafić do szerokiej grupy odbiorców. Co zrobić, by pisać dobrze?

Warunkiem przygotowania tekstu dobrego dla SEO są: jego wartościowy charakter oraz optymalizacja pod kątem wyszukiwarki Google. Kluczem do sukcesu jest więc zaspokojenie swoim tekstem potrzeb dwojakiego typu odbiorcy: robotów Google oraz czytelników artykułu. Jedno jest nierozerwalnie związane z drugim – regularny, naturalny ruch w naszej witrynie przełoży się na jej rosnącą w rankingu Google pozycję. Zastanówmy się więc najpierw, jakie warunki należy spełnić, by nasze teksty… po prostu chciał ktoś czytać!

Dobry pomysł

Pisanie każdego artykułu powinniśmy rozpocząć od pomysłu na niego. To istotne, by tekst był na konkretny temat, ukierunkowany na potrzeby naszych odbiorców – zastanówmy się więc: jakie pytania sobie zadają, na które z nich chcieliby właśnie teraz usłyszeć odpowiedzi? Można dokonać tego sprawdzając popularność haseł wpisywanych w Google, analizując popularność wyszukiwania określonych słów kluczowych za pośrednictwem narzędzi do analizy słów kluczowych – np. Keyword Planner. Sprawdzając, jakie hasła cieszą się największą popularnością warto zwrócić uwagę także na to, po których frazach użytkownicy docierają do naszej witryny. Pozwoli to nam określić słowa kluczowe, które powinniśmy wpleść w nasz tekst, by przyciągnął on odpowiednich odbiorców.

A więc słowa

Analizując popularność słów kluczowych wybierz 2-3 frazy, które zawrzesz w swoim tekście. Pamiętaj, by były one wplecione w treść jak najbardziej naturalnie i nie stanowiły podstawy dla budowania contentu. Dużo lepszy efekt osiągniemy pisząc tekst oparty o konkretny pomysł i wzbogacając go o frazy kluczowe niż traktując je jako bazę do opracowania artykułu. Oczywiste jest także ścisłe powiązanie tekstu tematycznie z frazami, które zawiera – lokowanie słów kluczowych w tekście musi być możliwie najbardziej naturalne – Google nie wybacza tekstów sztucznie nafaszerowanych słowami kluczowymi po przecinku, bez uwzględnienia ich kontekstu. Analizując frazy kluczowe, które zawrzemy w swoim contencie możemy obrać dwie strategie: pierwsza, najbardziej oczywista to wybór najczęściej wyszukiwanych haseł; druga to dobór fraz typu long tail. Zwykle cechują się one mniejszą liczbą wyszukiwań, a co za tym idzie mniejszą konkurencyjnością – to z kolei daje nam duże szanse na osiągnięcie w nich kluczowych pozycji. Zazwyczaj frazy te mają formę pytań poradnikowych typu: jak gotować barszcz? Dzięki temu mogą stanowić idealne śródtytuły dla naszego tekstu. Pamiętajmy jednak, że liczba słów kluczowych w jednym tekście nie może być zbyt duża. Priorytetem jest wartość artykułu, dopiero później ilość zawartych w nim fraz. Kiedy jednak wybieramy frazy zadbajmy o ich odpowiednie rozmieszczenie – nie tylko w treści tekstu ale także tytule czy śródtytułach. Możemy zaplanować także stosowanie synonimów, które są coraz lepiej rozpoznawane przez Google. Jeśli na początku pisania tekstu zaplanujesz to działanie, z pewnością będzie ci łatwiej opracować tekst optymalny pod kątem SEO.

Zadbaj o dopasowanie

Prócz atrakcyjnego dla twoich odbiorców tematu powinieneś przeanalizować także o ich charakter oraz dostosować do nich odpowiedni język. Jeśli twoi klienci/czytelnicy to osoby posiadające bardzo zaawansowaną wiedzę w opisywanym przez ciebie temacie nie musisz obawiać się, że nie zrozumieją technicznego lub bardzo specjalistycznego słownictwa. Jeśli jednak odbiorcami twoich treści są laicy nie zapomnij o stosowaniu wielu wizualizacji, które pozwolą im dogłębnie zrozumieć temat. Zadbaj także o to, jak wygląda twój tekst – zwróć uwagę na to, by był podzielony na podobnej długości akapity, zawierał śródtytuły oraz ilustrujące go obrazki. To nie tylko przyjazne pod kątem użytkownika, ale także doceniane przez wyszukiwarkę Google. Pamiętaj również o skupieniu się na długości tekstu – artykuł powinien wyczerpywać temat, równocześnie jednak pamiętajmy o tym, by nie był on przesadnie długi – sztucznie rozciągnięty i bez pomysłu. Internetowe treści nie powinny być w ten sposób wydłużane (użytkownicy nie chcą czytać na komputerze treści na wiele stron). Google premiuje serwisy bogate w rozbudowane treści, równocześnie jednak powinny one generować naturalny ruch użytkowników i budzić ich zainteresowanie. Idealnie należałoby więc wypośrodkować długość tekstu – zadbać o wyczerpanie tematu, ale nie przedłużać go na siłę (najważniejsza jest jakość!).

Zwróć uwagę

Jeśli piszesz wartościowy tekst, nie zapominaj o tym, by zwrócił on na siebie uwagę. Zacznij od opatrzenia go przyciągającym uwagę tytułem oraz konkretnym, intrygującym leadem. To ważne, by wzbudziły one zainteresowanie, a później budowały zaangażowanie czytelników. Dobrym pomysłem jest także zawarcie w nich odpowiednich słów kluczowych – oczywiście bez przesadnej ilości. Pamiętajmy także o tym, że napisanie artykułu to nie koniec pracy – powinniśmy zadbać o jego promowanie, zamieszczanie w mediach społecznościowych czy na branżowych forach i grupach. Wszystko po to, by dowiedzieli się o nim odbiorcy, a co za tym idzie generowali ruch, który zostanie doceniony przez Google.

Optymalizacja też jest ważna!

Wartościowy, ukończony, artykuł dostosujmy także do oczekiwań wyszukiwarki Google. Pamiętajmy o tym, by zoptymalizować tekst, co zwiększy jego wpływ na wyniki SEO. Zadbajmy więc nie tylko o słowa kluczowe, ale i o oznaczenie śródtytułów nagłówkami h1, h2, h3… (zgodnie z ich kolejnością), odpowiednie opisanie zdjęć oraz uzupełnienie atrybutu ALT, który pojawi się zamiast zdjęć, jeśli te z jakiegoś powodu nie załadują się. Koniecznie uzupełnijmy także meta i description na stronie, na którą wrzucamy nasz tekst oraz ustawmy jej przyjazdy adres URL.