Accelerated mobile pages, zwane także w skrócie „AMP” lub po prostu przyspieszonymi stronami mobilnymi, to wprowadzony w 2016 roku nowy standard tworzenia witryn internetowych. To technika budowania stron internetowych, której zastosowanie może poskutkować nawet 7-krotnie szybszym ładowaniem witryny mobilnej w stosunku do innych, zbudowanych tradycyjnie.

Ideą AMP jest przyspieszenie ładowania witryn na urządzeniach mobilnych. Dzięki temu zmniejszyć ma się współczynnik odrzuceń stron, które zirytowani powolnym ładowaniem się witryn użytkownicy opuszczają. Witryny AMP działają dokładnie tak samo, jak standardowe, oparte o HTML strony, z tą różnicą, że są budowane w oparciu o pewnego rodzaju wytyczne co do elementów kodu. Cechą charakterystyczną budowy tego typu stron jest znaczne wykorzystanie infrastruktury chmur i możliwości cache’y. Ograniczając media do minimum witryna będzie wczytywała się bardzo szybko – według zasady AMP krócej niż w ciągu 1 sekundy.

Skąd ten pomysł?

AMP to inicjatywa mająca na celu dostarczanie treści na urządzenia mobilne w jeszcze szybszym tempie niż dotychczas. To idealne rozwiązanie dla stron posiadających bardzo rozbudowany content, nieco rzadziej jest ono wdrażane w przypadku platform e-commerce. Budując stronę w oparciu o standard wytycznych AMP i informując o nich Google mamy pewność, że wkrótce przy naszej stronie w wynikach wyszukiwania pojawi się ikona pioruna, symbolizująca szybsze renderowanie. Widząc tego rodzaju symbol użytkownicy mogą więc spodziewać się, że witryna będzie ładowała się szybciej na urządzeniach mobilnych niż jej konkurenci.

Jak wdrożyć AMP?

Bdując swoją witrynę powinniśmy zapoznać się z wytycznymi Google na temat AMP, które zlokalizowane są w dziale Pomoc. Znajdziemy tam szczegółową specyfikację techniczną, która zawiera informacje na temat stosowania specjalnych znaczników i ich deklaracji wraz z odpowiednim opisem za pośrednictwem JavaScript. W przypadku stron opartych o WordPress sprawa jest banalnie prosta – możemy wykorzystać jedną z licznych wtyczek obsługujących AMP.

Dlaczego warto wdrożyć stronę w AMP?

Google twierdzi, że AMP nie wpłynie bezpośrednio na pozycję strony na dane frazy. O tym, że warto przemyśleć zbudowanie witryny w oparciu o tego rodzaju standard świadczy jednak szereg korzyści, które niesie za sobą ta decyzja. W przypadku AMP witryna będzie ładowała się zdecydowanie szybciej, co zmniejszy współczynnik jej odrzuceń. Równocześnie zwiększy się klikalność naszej witryny – część użytkowników świadomie wybierze witrynę z ikonką „błyskawicy”, ponieważ ładuje się ona szybciej. Podobne korzyści możemy odnieść z wdrożenia strony w oparciu o standard RWD – automatycznie przystosowujący witrynę do rozdzielczości urządzenia, na którym jest wyświetlana. To rozwiązanie również zwiększające korzyść użytkownika. Równocześnie jednak znacznie różni się ono od AMP, które zakodowane jest w taki sposób, by wyświetlało minimum niezbędne do zaprezentowania istotnego contentu. RWD skaluje witrynę, co oznacza, że będzie ładowało się dłużej niż AMP.

Oba rozwiązania są korzystne dla SEO, warto więc przeanalizować ich zastosowanie w kontekście potrzeb naszego biznesu. Bez względu na to, które wybierzemy możemy mieć pewność: wdrożenie witryny zoptymalizowanej pod kątem urządzeń mobilnych to dobry kierunek rozwoju – po wprowadzaniu Mobile First Index z pewnością odczujemy to także w pozycjach naszej witryny.