Obecność w sieci jest dziś kwestią oczywistą. Samo funkcjonowanie w Internecie to jednak zdecydowanie za mało. Kluczem do sukcesu jest świadomość, że ważne jest nie tylko posiadanie strony www, ale także sposób, w jaki jest ona zaprojektowana i prowadzona, co z kolei bezpośrednio przekłada się na ranking witryny w Google, a ostatecznie: ruch organiczny, który odnotowuje.

Kilka słów o one page’u

Użytkownicy Internetu oczekują dziś od strony internetowej czegoś więcej niż tylko wartościowych treści – chcą, by witryna była przejrzysta, czytelna i intuicyjna w obsłudze. Dostosowanie strony do tych wymogów jest niezbędne – klienci zniechęceni niezoptymalizowanymi platformami szybko je opuszczają. Wśród trendów mających odpowiedzieć na oczekiwania współczesnych użytkowników sieci ma być one page webside. Ze względu na swoją budowę one page pozwalają na bardzo szybkie odnalezienie potrzebnych informacji. Równocześnie jednak są one sporym wyzwaniem dla osób zajmujących się stroną pod kątem SEO – posiadają bardzo prostą strukturę linków i niewielką ilość treści.

Na one page’u wszystkie informacje znajdują się pod jednym adresem URL, niejako na jednej podstronie. Choć witryna tego typu pozornie przypomina tradycyjną, o rozbudowanej strukturze, jej nawigacja z poziomu menu odbywa się jedynie w ramach strony głównej, w obrębie osi pionowej góra-dół. Uproszczona struktura one page’y daje ogromne pole do popisu twórcom witryny – mogą oni wypełnić stronę rozmaitymi efektami wizualnymi, atrakcyjnymi zwłaszcza dla firm z branży kreatywnej. Dla specjalistów SEO oznacza jednak małą ilość adresów URL i treści. Szczególnie istotne będą tu więc: zwięzła i konkretna treść oraz odpowiednie rozmieszczenie fraz.

Kiedy sprawdzi się one page?

One page powstały przede wszystkim ze względu na coraz większą popularność urządzeń mobilnych. Wyświetlając na nich stronę o tej formule użytkownik z poziomu spisu treści jest przekierowywany wprost do miejsca z konkretną, interesującą go treścią. Poruszanie się po stronie z wieloma zakładkami za pośrednictwem urządzenia mobilnego mogłoby okazać się problematyczne, one page pozwala na swobodne scrollowanie całej witryny. One page doskonale sprawdza się w przypadku stron-wizytówek, na których umieszcza się podstawowe informacje dotyczące firmy. To dobre rozwiązanie dla podmiotów o wąskiej specjalizacji, oferujących jeden konkretny produkt lub usługę. Wypromowanie wielu fraz na one page’u jest bardzo trudne, dlatego nie poleca się ich w przypadku stron udostępniających dużo treści.

Przy one page’ach szczególną uwagę należy przywiązać do link buildingu, wysokiej jakości treści, rozmieszczenia słów kluczowych oraz analizy wyników. Treść zawarta na one page’u powinna wyczerpywać temat na tyle, by „przekonać” wyszukiwarkę że witryna jest warta uwagi internautów. Teksty muszą być interesujące, ale równocześnie lekkie i przystępne. Bardzo ważne, by nie były one w żadnym stopniu duplikatem treści już w sieci funkcjonujących.

Optymalizacja i pozycjonowanie one page’a

Strona typu one page jest odpowiedzią na współczesne potrzeby i trendy rynku ukierunkowanego na mobile. Jeśli jednak chodzi o jej pozycjonowanie, jest ono zdecydowanie trudniejsze. Wynika to przede wszystkim z tego, że strona ta nie jest przystosowana do tego, by pozycjonować ją na liczne frazy, w szczególności typu long tail. Strona typu one page doskonale sprawdzi się do przedstawienia np. jednej konkretnej usługi lub produktu z oferty. Wówczas istnieje możliwość szczegółowego zaprezentowania treści interesujących odbiorcę, bez konieczności szukania dodatkowych informacji na podstronach.

Jeśli chodzi o oficjalną stronę firmową – one-page może być witryną pozyskującą ruch z wyszukiwarki tylko dla firm z prostą ofertą. Aby zoptymalizować one page pod kątem SEO należy pamiętać o kilku istotnych elementach: tagu tytułowym (ze słowem kluczowym), nagłówku H1, nagłówkach niższego rzędu, treści w formie tekstu, menu tekstowym z linkami do poszczególnych segmentów wraz ze słowami kluczowymi. Ponadto warto umieścić dane dotyczące lokalizacji firmy i dane strukturalne. Grafiki umieszczane na one page’u muszą posiadać uzupełniony atrybut ALT. Konieczne jest także dostosowanie strony pod kątem mobile (obecnie większość szablonów automatycznie spełnia tę rolę). Po zakończeniu optymalizacji i zindeksowaniu strony, należy monitorować ją, sprawdzając czy wszystko funkcjonuje prawidłowo.

Co na to landing page?

Landing page to strona docelowa, inaczej strona lądowania. Jest pierwszą witryną, na którą trafia internauta po kliknięciu w baner reklamowy w innym serwisie. Może być ona zarówno samodzielną stroną, jak i podstroną innej, większej witryny. Landing page może być narzędziem krótkotrwałej promocji mającej na celu zebranie danych internautów, kampanii marketingowej, zaproszeniem do kontaktu albo stroną, która wpływa na stałe pozycje kluczowych fraz serwisu.

Kiedy sprawdzi się landing page?

Istnieją dwie kategorie landing page’y: strony Click Through oraz Lead Generation. Click through to witryny, które pośredniczą w drodze użytkownika między np. kliknięciem w baner reklamowy a przeniesieniem na stronę docelową o bogatej i pełnej treści. Celem Lead Generation jest zdobycie danych internauty, na przykład w celu rozsyłania w przyszłości drogą mailową newsleterów lub informacji o aktualnej ofercie. Pozyskanie danych przez landing page typu lead generetion odbywa się za pośrednictwem aplikacji i funkcjonalności, m. in. formularzy rejestracyjnych, konkursów, kuponów zniżkowych, e-booków, darmowych wersji programów czy wysłanego drogą mailową podarunku w formie bonu.

Landing page najlepiej sprawdza się w przypadku firm, które oferują szeroki wachlarz usług. Celem tworzenia tego typu stron jest skłonienie użytkowników do zakupów, pozyskanie ich adresów e-mail w celu późniejszej komunikacji lub zaproszenie ich do kontaktu.

Skuteczność landing page

Z założenia strona typu landing page ma w kilku prostych krokach doprowadzić użytkownika do zrealizowania celu. Celem może być rozbudowa bazy mailowej firmy, pozyskanie danych kontaktowych użytkowników, realizacja kampanii, czy przekierowanie np. do strony z formularzem zamówienia. Landing page zapewnia skupienie uwagi użytkownika, wyższy współczynnik konwersji dla akcji reklamowej oraz kierowanie użytkowników do wykonywania konkretnych akcji. Aby landing page był skuteczny, a więc: przyciągał uwagę potencjalnego klienta, powinien posiadać przejrzystą i czytelną szatę graficzną, interesujący i zachęcający nagłówek, poprawny formularz, widoczne dane kontaktowe, zdjęcia wysokiej jakości, wartościowe teksty i opisy wyczerpujące temat (pisane oczywiście językiem korzyści). Prawidłowo wykonany landing page może zagwarantować szybką interakcję użytkownika, zgodnie z założoną ścieżką konwersji, jednocześnie redukując elementy strony oddalające od realizacji celu.

Co na to wszystko Google?

Od początku roku Google wprowadziło kilka aktualizacji algorytmu wyszukiwania, które spowodowały wahania miejsc osiąganych przez strony w wynikach dla desktop i mobile. Aktualizacja uderzyła głównie w serwisy contentowe,w tym także blogi, które istniały w celu generowania zysków z reklamy. Zaowocowało to spadkami pozycji stron zawierających treści o niskiej wartości, na których także znacznie spadł ruch organiczny.

W ten sposób one page i landingi zyskały swoją szansę. Choć nie posiadają one rozbudowanej struktury treści i linków, poddane optymalizacji oraz prowadzone w sposób konsekwentny, aktualizowane o wysokiej jakości treści, mogą być dla Google atrakcyjne. Update’y „Phantom”, „Fred” oraz „Świstak” zdegradowały strony zawierające niskiej wartości content, agresywnie rozmieszczające reklamy, wyposażone w elementy wpływające na niski poziom zaangażowania użytkownika, niedostosowane do mobile, o zduplikowanych treściach czy zawierające zasoby źródłowe o ponadprzeciętnej liczbie linków (w stosunku do ich wyborów). Wprowadzone aktualizacje mają, między innymi, na celu stwierdzenie, czy jakość linka prowadzącego do strony docelowej jest wysoka i na tej podstawie weryfikować, czy dany landing ma charakter spamerski. W ten sposób wygrywają wartościowe treści i strony stale podlegające optymalizacji.