Narzędzia analityczne w pracy SEOwca są niezbędne, jeśli chce on zaplanować spójną i skuteczną strategię. Ogromny wybór programów i wtyczek sprawia, że ich dobór jest niemalże nieograniczony. Istnieją jednak narzędzia, bez których trudno wyobrazić sobie SEO. 

Część z nich ma swoje lepsze i gorsze alternatywy, ale z pewnością znajdują one uznanie w branży SEO. Zaprezentujemy pięć podstawowych narzędzi analitycznych, które skutecznie poprawiają jakość pracy.

Google Analytics

Każdy SEOwiec już na początku swojej drogi zawodowej spotyka się z tym rozbudowanym narzędziem. Jego zaletą jest możliwość tworzenia niestandardowych raportów i duża ilość supportów dostępnych w sieci (co doceniają zwłaszcza początkujący). Analytics jest narzędziem google’owskim i darmowym, dlatego wielu specjalistów od analizy korzysta z niego każdego dnia. W dalszej części artykułu śmiało moglibyśmy polecić pozostałe narzędzia Google np. Google Search Console. Największą zaletą tych autorskich narzędzi jest ich ciągła aktualizacja, dostępność i powszechność.

Jeśli szukacie alternatywy dla Google Analytics, możecie wybrać na przykład program Matomo. To narzędzie częściowo płatne, jednak posiada wiele dodatkowych możliwości, których brakuje Google Analytics np. mapy termiczne albo nagrania sesji.

Senuto

Równie ważne w pracy pozycjonera są narzędzia do analizy widoczności w wyszukiwarce Google. Jednym z nich jest Senuto – przeznaczony na rynek polski monitoring widoczności witryn. Sprawdza się on między innymi do analizy słów kluczowych. W tym narzędziu jest również możliwość monitorowania pozycji frazy, a także wiele danych, które pomogą we wzbogaceniu niezwykle ważnej dla klienta analizy konkurencji. Narzędzie Senuto wskaże wspólne z konkurencją słowa kluczowe, a także unikalne słowa z danej domeny, których nie ma konkurencja. Alternatywą dla Senuto na rynek zagraniczny jest na przykład SEMrush.

Hot Jar

HotJar jest narzędziem, które przydaje się nie tylko dociekliwym analitykom. Monitorowanie zachowania użytkowników jest ważne również dla wszystkich, którzy wiedzą, jak istotna dla SEO jest dziś użyteczność strony. Dla osiągania najlepszych wyników konieczne jest kompleksowe podejście, ważny jest nie tylko wartościowy content, standardowe działania on-site i off-site, ale również świadomość w zakresie UX i zrozumienie zachowań użytkowników. W ramach narzędzia HotJar możemy zyskać dostęp do map cieplnych czy nagrywanie sesji. Jakich alternatyw używamy? Yandex Metrica, CrazyEgg oraz SmartLook.

Screaming Frog SEO Spider

screaming frog analityka seo

 

Narzędzie Screaming Frog SEO Spider jest jednym z najbardziej podstawowych i bardzo uniwersalnych. Program pozwala na sprawdzenie najważniejszych elementów on-site dla SEO – między innymi metadanych stron i obrazków, nagłówki, kody odpowiedzi protokołu HTTP, adresy URL strony, plik robots.txt czy ilość linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Ahrefs

Analiza samej strony nie wystarczy do tego, aby stworzyć wartościową strategię SEO. Jak w każdej branży istotne jest spojrzenie na działania konkurencji. Narzędzie Ahrefs służy do analizy linków zewnętrznych, które prowadzą do domeny konkurencji. Dzięki temu dowiemy się jaka jest ilość backlinków, skąd pochodzą i jakiej są jakości. Bardzo przydatną funkcjonalnością Ahrefs jest możliwość sprawdzenia utraconych linków czy anchor text. Podobne funkcje posiada program Majestic, który może stać się dobrą alternatywą dla Ahrefs.

Pięć wspomnianych narzędzi to absolutne minimum nawet dla początkującego pozycjonera SEO. Każde z nich posiada wiele wad i zalet, ale przede wszystkim alternatyw zastosowania. Korzystanie z wielu narzędzi znacząco ułatwi pracę nie tylko analitykom, ale także właścicielom witryn, którzy zdecydowali się na samodzielne pozycjonowanie swojej strony.

 

Stale współpracujemy z naszymi klientami w celu zwiększenia ruchu i widoczności na ich stronach przy użyciu wielu zaawansowanych narzędzi. Jeśli interesuje Cię:

  • Jak zwiększyć Twoje wyniki sprzedażowe?
  • Jak zwiększyć ruch na Twojej stronie internetowej?

Napisz do nas z maila firmowego na adres: info@seology.pl lub zadzwoń: 32 420 73 30