Pozycjonując stronę internetową lokalnie, do dyspozycji mamy kilka narzędzi, które pomogą zwiększyć jej widoczność na danym obszarze. Jednym z nich są wizytówki NAP. Czym są i w jaki sposób przyczyniają się do podniesienia pozycji w Google?

pozycjonowanie stron internetowych lokalne

Warto zwrócić uwagę na to, jak weryfikowana jest lokalizacja firm przez Google. Aby sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana pod prawidłowym adresem, roboty Google’a porównują wizytówki firmy NAP (czyli Name, Adress, Phone Number), które tworzone są w różnych miejscach, z tą stworzoną przez właściciela firmy w Google Moja Firma. Algorytm ten sprawia, że strona internetowa oraz owa wizytówka Google mogą wznieść się w wynikach wyszukiwania, jeśli dane są zgodne oraz pochodzą z wielu źródeł. W taki sposób, strona jest postrzegana jako bardziej zaufana wśród robotów, co owocuje pozyskaniem większej liczby użytkowników.

Wizytówki NAP – co, jak i gdzie?

pozycjonowanie lokalneAby dane kontaktowe do firmy, który wpisujemy w formie wizytówki na różnorodnych portalach, były odpowiednio indeksowane przez Google, powinniśmy przyjąć jeden model konstruowania jej nazwy oraz adresu. Przykładowo, nazwa “Seology Sp. z o. o.” powinna widnieć we wszystkich wizytówkach w takiej samej formie – nie może to być np. Seology spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zdecydowanie ułatwi to odczytywanie naszych wizytówek robotom Google. Jeśli już przyjmiemy jeden wzór tworzenia wizytówek i schemat działania w tym zakresie, musimy znaleźć miejsca, w których NAP możemy pozostawić. Mogą to być na przykład:
katalogi firm (zarówno te profesjonalne, tworzone przez inne firmy, jak i te, tworzone przez użytkowników)
strony internetowe miast, gmin lub powiatów – często istnieje możliwość dodania swojej firmy do ich bazy
strony z ogłoszeniami
social media – LinkedIn, Google Moja Firma, czy Facebook
Ogromną uwagę należy zwrócić na zasady dodawania takich wpisów, gdyż istnieje wiele portali płatnych, lub takich, w których dodanie NAP jest bezpłatne, natomiast po jakimś czasie, pobierana jest opłata za jego widoczność.

Pozycjonowanie lokalne

Pojawienie się firmy w Google Maps jest oczywiście dodatkowym czynnikiem, który zwiększa zaufanie witryny w oczach wyszukiwarki. Powinniśmy je wdrożyć, zwłaszcza gdy zakres działalności firmy w głównej mierze opiera się na konkretnym obszarze geograficznym – np. działający na terenie danego miasta fryzjer. Takie rozwiązanie bezpośrednio wspiera lokalne SEO. Pozycjonowanie lokalne pozwala również na promowanie swojej firmy bez konkurowania z wielkimi monopolistami, którzy zajmują najwyższe lokaty w wynikach wyszukiwania na ogólnopolskie key words. Frazy ogólne są dużo droższe w wypozycjonowaniu, niż frazy lokalne, a do tego w wyniku ogromnej konkurencyjności efekt prac w tym zakresie jest dość krótkotrwały, dlatego należy zwiększyć w ich przypadku nakład pracy, by zagwarantować długofalową i stabilną pozycję.

Co wpływa na pozycjonowanie lokalne?

pozycjonowanie lokalne seology

Ogromną moc w pozycjonowaniu lokalnym mają linki regionalne, pozyskiwane z miejscowych portali. Ważna jest również optymalizacja on-site, czyli wszelkie działania, mające na celu dostosowanie strony internetowej pod SEO (bardziej niż konkurencja) oraz użycie lokalnych słów kluczowych. Kolejną ważną rzeczą jest również częstotliwość, w jakiej strona internetowa pojawia się w Internecie – tutaj kłaniają się znowu NAP-y.

Pozycjonowanie lokalne pozwoli na wyróżnienie Twojej firmy na tle konkurencji. W takich działaniach, ważne są więc wizytówki NAP, które pomagają osiągać założone cele. Przede wszystkim jednak, jak w przypadku każdego działania pozycjonerskiego kluczowa jest wysoka jakość prowadzonych działań, ich systematyczność i maksymalne ukierunkowanie na użytkownika.