Meta znaczniki – jak zacząć?

Optymalizacja strony to pierwszy i podstawowy etap wszystkich działań SEO. Choć pojęcie to brzmi bardzo skomplikowanie, często wdrożenie niewielkich i łatwych zmian przynosi naprawdę duże efekty. Idealnym przykładem obrazującym to zjawisko są meta znaczniki – ich wypełnienie nie trwa długo i nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a może przełożyć się na większą liczbę kliknięć w naszą witrynę.

Działania SEO najczęściej dzielimy na trzy podstawowe obszary: optymalizacja strony, zintegrowana strategia content marketingowa oraz działania służące pozyskiwaniu linków. Aby jednak regularna praca nas pozycją strony przynosiła oczekiwane efekty musimy zacząć od optymalizacji witryny. Tę z kolei najlepiej rozpocząć od uzupełnienia meta znaczników.

Czym są meta znaczniki?

Meta znaczniki to elementy witryny, fragmenty kodu HTML, dostępne w sekcji nagłówkowej strony. Wpływają one bezpośrednio na to, jak nasza strona prezentuje się w wynikach wyszukiwania Google, a ich odpowiednie uzupełnienie jest szczególnie ważne. Znaczniki dzielimy na kilka kategorii, wśród których istotnymi nie tylko z punktu widzenia robotów Google, ale i użytkownika, są opisy i tytuły.

Po co nam opisy meta?

Na wstępie warto wyjaśnić czym jest opis meta i gdzie możemy go znaleźć. To element widoczny wyłącznie w wynikach wyszukiwania Google – opis meta jest zlokalizowany bezpośrednio pod adresem URL i tytułem strony na liście witryn w Google. Nie widać go w żadnym innym miejscu na samej stronie. Można uzupełnić go bezpośrednio w kodzie lub za pośrednictwem CMS-a naszej witryny. Kiedyś tzw. meta description były przez pozycjonerów maksymalnie „wypychane” frazami kluczowymi, a ich znaczenie dla SEO było duże. Kilka lat temu sytuacja uległa jednak zmianie – opisy nie wpływają one bezpośrednio na pozycję strony, ale wciąż mają duże znaczenie. To pierwsza informacja związana ze stroną, którą widzi użytkownik Internetu, dlatego powinna ona być maksymalnie nastawiona jego potrzeby. Wynika to ze zmiany kierunku rozwoju działań SEO – działania spamerskie nie przynoszą efektów, co więcej spotykają się z karą ze strony wyszukiwarki. Ceniony i nagradzany jest z kolei unikatowy i angażujący content. Bardzo ważne jest więc to, by nasz opis był intrygujący dla potencjalnego odbiorcy, przykuwał uwagę. Pamiętajmy także o tym, że użytkownik wpisując w Google określoną frazę zobaczy elementy z nią powiązane (np. słowa powiązane z frazą „mechanik samochodowy gliwice”) w formie wytłuszczonej – w treści naszego opisu, ale także tytule i samym adresie URL. Przemyślmy więc to, jak skonstruować odpowiednio treści, żeby zawierały potencjalnie wpisywane przez użytkowników hasła, zachowując jednak podstawową funkcję description: ma mówić, co użytkownik znajdzie na danej stronie, a nie zasypywać go frazami kluczowymi. Choć teoretycznie nie ma limitów znaku opisu, który powinniśmy przygotować, w wynikach Google wyświetla się około 156 znaków. Jeśli więc chcemy by treść wyglądała profesjonalne, warto trzymać się tych ograniczeń.

Meta tytuł – o czym mowa?

Meta tytuł to element widoczny w większej ilości miejsc niż sam opis – wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google – bezpośrednio nad adresem URL i opisem, na pasku przeglądarki, kiedy mamy otwartą zakładkę, a także kiedy dodamy stronę do paska zakładek. Na samej stronie jest jednak praktycznie niewidoczny. W przeciwieństwie do opisu, tytuł ma wpływ bezpośredni na pozycjonowanie. Zawarte w nim frazy kluczowe to istotna informacja dla robota indeksującego – mówią o czym dany wpis/strona jest i na jakie frazy chcemy, by pojawiał/a się w wynikach wyszukiwania. Edytować możemy go dokładnie tak samo jak opis – z poziomu CMS lub w kodzie witryny. Analogicznie jest także w przypadku liczby znaków, których powinniśmy użyć – choć Google nie narzuca nam bezpośrednio długości tytułu, warto zamknąć się w około 67-70 znakach. Wynika to z faktu, iż w wyszukiwarce wyświetlają się te o maksymalnie 512 pikselach długości – spełniając ten aspekt możemy być spokojni, że cały nasz tytuł wyświetli się w Google.

To nie wszystko

Pamiętajmy o tym, że description i title to nie jedyne meta znaczniki, które znajdziemy w naszych witrynach. Istnieją także te, których nie widzimy gołym okiem, lecz mają duże znaczenie dla robotów Google. Znajdziemy wśród nich znacznik np. robots wpływający na to czy strona zaindeksuje się w wyszukiwarce. Bez względu jednak na to czy mówimy o tych, które widzą użytkownicy, ale są one bez znaczenia dla robotów Google, czy odwrotnie: są cenne wyłącznie z punktu widzenia SEO, powinniśmy zadbać o to, by były odpowiednio uzupełnione. W obu wariantach ich optymalizacja docelowo przełoży się na jakość, a co za tym idzie wartość strony dla Google i skuteczne pozycjonowanie.

Backlinki – jak je pozyskać?
Grafiki – jak wykorzystać je w SEO?