Grafiki – jak wykorzystać je w SEO?

Chcąc skutecznie pozycjonować swoją witrynę musimy pamiętać o jej optymalizacji. To pierwszy krok, który pozwoli na osiągnięcie interesujących nas wyników w pozycjonowaniu. Pamiętajmy jednak, że skuteczne SEO to nie tylko kwestia budowy i ustawień witryny, odpowiednich opisów i wartościowego contentu. To także prawidłowa optymalizacja grafiki. Ten prosty zabieg ma ogromne znaczenie dla pozycji Twojej witryny w Google.

Zdjęcia i grafiki to ogromny potencjał dla SEO. To m.in. od nich zależy to, jak szybko będzie ładowała się Twoja witryna, co przełoży się na doświadczenia użytkownika, ale także ranking witryny w Google. To bardzo istotne, by strona ładowała się w odpowiednim tempie – potencjalny klient nie będzie czekał aż witryna pokaże mu się w prawidłowej odsłonie. Widząc, że strona nie otwiera się tak, jak powinna, po prostu zrezygnuje z jej odwiedzania. Podobnie sytuacja ma się z oceną Google – roboty premiują witryny, które ładują się szybko, a co za tym idzie są ukierunkowane na potrzeby użytkownika. Grafiki decydują także o tym, jakie treści na temat marki znajdą użytkownicy w sieci oraz mogą generować dodatkowy ruch do witryny (np. z Grafika Google). Ponadto wpływają one na odbiór oferowanych przez Ciebie produktów – szczególnie istotne są w przypadku tych specjalistycznych, ułatwiając ich poznanie i zrozumienie, nie wspominając już o sklepach internetowych, w których opatrzenie każdego produktu szczegółowymi fotografiami jest standardem. Chyba oczywistym jest więc to, że zdjęcia, które zamieszczasz na swojej platformie, musisz zoptymalizować.

Po pierwsze: nazwa

Wbrew pozorom nazwa pliku, który ładujesz na serwer ma znaczenie. Jest ona odczytywana przez roboty Google i jest istotna dla pozycjonowania. Na tej podstawie są także opracowywane wyniki wyszukiwarki grafik. Istotne jest więc to, by nazwa naszego pliku graficznego nie była wybrana losowo. Powinna zawierać kluczowe słowa, równocześnie jednak nie może być zbyt długa. Nie ma sensu opisywać grafiki licznymi rozbudowanymi przymiotnikami – skupmy się na hasłach, które najczęściej są wyszukiwane w kontekście twojej witryny – np. kategoria produktu wraz z jego nazwą własną lub najbardziej charakterystyczną cechą. Pamiętaj, by opis budować w oparciu o realne fakty – sprawdzając np. w Google Analytics, po których frazach wyszukują naszą witrynę użytkownicy.

Po drugie: ALT

Atrybut ALT to nic innego, jak opis alternatywny grafiki, którą wrzucamy na naszą stronę. Możemy wypełnić go w kodzie HTML. Pełni on dwie podstawowe funkcje: pojawia się wtedy, gdy grafika nie załaduje się (warto więc, by sugerował użytkownikowi, co znajduje się na niewidocznym obrazku) oraz jest widoczny dla robotów Google, które sczytują go. Oznacza to, że grafika ta możne znaleźć się w wyszukiwarce grafik Google, generować ruch i wzmocnić pozycję Twojej witryny. Pamiętajmy więc o tym, że optymalizacja atrybutu ALT to proste, ale niezbędne, aby uzyskać efektywne pozycjonowanie, działanie.

Po trzecie: rozmiar

Im szybciej ładuje się nasza witryna, tym większa jest szansa na jej odpowiednie wypozycjonowanie. To proste działanie – Google premiuje witryny ukierunkowane na potrzeby użytkownika. Szybkie ładowanie się witryny to oczywista korzyść dla internauty – szybko dociera on do interesujących go informacji. Ładując grafiki powinniśmy zadbać więc o to, by nie były one zbyt dużej rozdzielczości, szczególnie w przypadku sklepów internetowych, gdzie obraz stanowi większą część witryny. Można skorzystać w tym celu z kompresora online lub programów graficznych, które umożliwiają zmniejszenie rozmiaru pliku. Pamiętajmy także o tym, że mniejsza grafika będzie bardziej przystosowana pod mobilne rozdzielczości.

Podsumujmy

Optymalizacja grafiki to proste, zajmujące zaledwie kilka minut działanie, które niestety często jest lekceważone. Szkoda, ponieważ czynność ta nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a może przynieść wymierne efekty w postaci np. pojawienia się obrazu w Grafika Google i wygenerowania większego ruchu. Zadbajmy więc o trzy kluczowe czynniki: nazwę pliku, jego rozmiar oraz uzupełnienie ALT – efekty naprawdę będą zauważalne.

Meta znaczniki – jak zacząć?
SEO i UX – zestaw doskonały?