Optymalizacja od kuchni

Chcąc prowadzić skuteczne działania w wyszukiwarce musimy zacząć od prawidłowej optymalizacji strony internetowej. To niezbędne działanie, które nie tylko przyczyni się do zwiększenia skuteczności pozycjonowania, ale także w przypadku fraz o niskiej konkurencyjności może bezpośrednio wpłynąć na wzrost ich pozycji.

SEO to nic innego jak odpowiednie przystosowanie witryny pod kątem zasad regulowanych przez daną wyszukiwarkę. Kilka prostych działań optymalizacyjnych może znacząco zwiększyć widoczność strony w Google. Prezentujemy te najbardziej podstawowe.

Przyjazny adres

Ogromny wpływ na pozycjonowanie ma struktura adresów URL naszej strony. Najistotniejszym aspektem jej budowania jest dopilnowanie, żeby wewnątrz platformy nie powielały się adresy. Oznacza to, że każdy wpis pojawiający się na stronie powinien być unikalny. Istotne jest także to, by adres wskazywał na to, co użytkownik znajdzie na stronie, do której link kieruje. Jeśli chodzi o optymalizację adresów pod roboty Google, powinniśmy zadbać o to, żeby były możliwie najkrótsze. W adresach nie powinniśmy także zawierać żadnych znaków specjalnych. Dozwolony jest tylko znak „-”. Pamiętajmy, że w linkach nie powinniśmy umieszczać również polskich znaków. Dobrym pomysłem jest z kolei zawarcie w adresach strony fraz kluczowych.

Wartościowy content

O tym, że treści, które zawieramy na stronie mają wpływ na pozycjonowanie nie trzeba już nikogo przekonywać. Mówi się jednak także o tym, że wpływ na SEO ma odbiór naszej strony przez użytkownika. Istotne jest więc to, by content, który opracowaliśmy wzbudził na tyle duże zainteresowanie, że internauta będzie chciał pozostać w naszej witrynie odrobinę dłużej. Treści na stronie powinny być długie – oczywiście nie chodzi o przesadne rozciąganie materiału, ale o dogłębne przeanalizowanie opisywanej kwestii i unikanie krótkich, ogólnych informacji. Pamiętajmy także, że teksty czytane w sieci powinny być podzielone na akapity – po pierwsze ze względu na wygodę użytkownika, po drugie ze względu na możliwość zastosowania wówczas nagłówków H1-H3, czyli znaczników HTML odczytywanych przez roboty Google. Podstawą wartościowego contentu jest także jego unikalność – wszystkie teksty na naszej stronie powinny być oryginalne i niepowtarzalne. Tyczy się to także sklepów internetowych, które często kopiują opisy produktów bezpośrednio od ich producentów. Jeśli nasza witryna ma być dobrze indeksowana przez roboty Google wszystkie zawarte na jej stronie treści muszą być oryginalne. Co więcej, nie mogą one dublować się nawet w obrębie jednej witryny pod różnymi adresami! Pamiętaj, że teksty powinny być także wzbogacone o słowa kluczowe. Dobrym pomysłem będzie także opatrzenie ich zdjęciami, wykresami lub innymi materiałami graficznymi. Pamiętajmy jednak, że powinny one zawierać alternatywne opisy, czyli tekst sugerujący robotom Google co znajduje się na zdjęciu. To ważne także ze względu na użytkownika – gdy z jakiegoś powodu nie można załadować grafiki wie on, co powinno się w tym miejscu znajdować. Pamiętajmy także o tym, że grafiki powinny być odpowiednio skompresowane, by nie opóźniać działania strony – to również bardzo istotne z punktu widzenia Google!

Tytuł i opis meta

Bardzo ważnym aspektem pozycjonowania jest także zadbanie o tytuł strony i poszczególnych podstron. To nie tylko element, po którym Google ocenia tematykę naszej witryny, ale także to swoista wizytówka, którą możemy zobaczyć w wynikach wyszukiwania Google. Jego uzupełnieniem jest meta description, którego treść powinna zachęcić użytkownika do wejścia właśnie na naszą stronę. Opis meta wyświetla się zawsze pod tytułem strony i jej adresem URL. Pamiętajmy, by zarówno w tytule jak i meta zawrzeć istotne dla nas frazy kluczowe oraz nazwę firmy. Jeśli posiadamy działalność gospodarczą z fizyczną lokalizacją możemy pomyśleć także o zawarciu w title lub description informacji o lokalizacji naszej działalności. Pamiętajmy jednak, że istnieją ograniczenia w tym zakresie – tytuł powinien mieć około 55 znaków lub szerokości 512 px – tylko tyle wyświetli wyszukiwarka.

Linkowanie

Istotnym aspektem optymalizacji strony jest także opracowanie odpowiedniej struktury linków wewnętrznych. Mowa tu o linkowaniu pomiędzy poszczególnymi podstronami. Dobre z punktu widzenia pozycjonowania jest zamieszczenie linków do wszystkich podstron w formie tekstowego menu, a także zawarcie na poszczególnych podstronach odnośników do innych, np. umożliwiających przeczytanie większej ilości tekstu na dany temat. Pamiętajmy także o tym, że droga kierująca do danej podstrony powinna być możliwie najkrótsza, a sama struktura linków maksymalnie czytelna dla odbiorcy.

Dokąd zmierzasz Google?
Backlinki – z czym to się je?