Backlinki – z czym to się je?

Backlinki, zwane także linkami przychodzącymi to nic innego, jak odnośniki do naszej strony internetowej zlokalizowane w sieci. Mowa tu więc o wszystkich przekierowaniach do naszej strony, które znajdują się poza naszą witryną. Backlinki to jeden z najistotniejszych aspektów pozycjonowania. Jak dbać o jakość linków przychodzących? Jakie typu linków wyróżniamy?

Ilość nie znaczy jakość

Rola linków przychodzących stała się szczególnie istotna po aktualizacji algorytmu Google w 2012 roku. Zmiana (tzw. „Pingwin”) sprawiła, że dziś wyszukiwarka dużo lepiej niż kiedykolwiek odczytuje odnośniki do poszczególnych stron, co więcej analizuje ich jakość odróżniając te mało wartościowe od tych odpowiednich. Co oznacza to dla naszej witryny? Jeśli wyszukiwarka uzna linki kierujące do naszej strony za sztucznie wygenerowane i będące efektem działań spamerskich pozycja naszej witryny gwałtownie spadnie w wynikach wyszukiwania. To z kolei przykłada się na mniejszy zysk z ruchu organicznego.

Wyraźnie widać konsekwencję wyszukiwarki w zakresie korzystnie odbieranych działań SEO – pozytywnie oceniane są te, nastawione na użytkownika Internetu, a nie wyłącznie spamerskie czynności ukierunkowane na roboty Google. Jeśli więc chcemy, żeby pozycja naszej witryny systematycznie rosła powinniśmy nastawić się na jakość pozyskiwanych linków, a nie ich ilość. Oczywiście im będzie ich więcej tym lepiej, ale jeden wartościowy link będzie znaczył więcej niż setki pozyskiwanych ze spamerskich działań na forach lub z SWL. O czym mowa? SWL, czyli System Wymiany Linków to program, w którym podpięte są strony, na których wyświetlane są cudze linki. Za opłatą można więc publikować swoje linki na wszystkich, podpiętych do danego SWL-a domenach. Niestety to działanie niezgodne z wytycznymi Google i można za nie otrzymać wyłącznie kary od wyszukiwarki.

Wartościowy, znaczy: jaki?

Wartościowym z punktu widzenia pozycjonowania linkiem będzie ten, który kieruje ruch do naszej witryny, a co za tym idzie sprawia, że jest ona bardziej widoczna w Google. Ważne jest także to, by link był zamieszczony w zaufanej zdaniem wyszukiwarki witrynie. Zaufanej, czyli m.in. z dużą ilością wartościowych dla Internauty treści. Standardowo linki mogą być „dofollow” i „nofollow”. Te pierwsze pełnią funkcję „przekazywania mocy” pomiędzy stronami i są „silniejsze” w zakresie pozycjonowania. Odwrotnie działają „nofollow” – nie przekazują one mocy pomiędzy stronami.

Linki przychodzące ze względu na ich charakter dzielimy także na różne kategorie – najczęściej są to: linki brandowe, linki zawierające dokładne słowo kluczowe lub linki powiązane ze słowem kluczowym. Pierwsze to te zawierające bezpośrednio nazwę firmy lub adres strony. Często znajduje się w nich także nazwa flagowego produktu firmy. Tego rodzaju linków zazwyczaj strony zawierają najwięcej. Linki zawierające dokładne słowa kluczowe są nieco bardziej problematyczne – dużo trudniej o ich naturalność. Zazwyczaj przybierają one formę tekstów typu: „agencja SEO Śląsk”, zawierając tym samym słowa kluczowe ułożone w sposób możliwie najbardziej zbliżony do zapytań potencjalnych użytkowników. Kiedyś strony regularnie zawierały nachalnie i bezpodstawnie upychane tego rodzaju linki – dziś grozi to sankcjami ze strony Google. Linki powiązane ze słowem kluczowym są zazwyczaj odpowiedzią na jakieś pytanie – często można spotkać je w odpowiedziach na forach dyskusyjnych. Będą to np. przekierowania do stron poświęconych dogłębniej danej tematyce i przystosowane pod pozycjonowanie danej frazy. Dla przykładu: pozycjonując frazę „przepisy na ciasta czekoladowe” możemy w treści artykułu zawrzeć informację „o przepisach na czekoladowe ciasta pisaliśmy w poprzednim artykule” i podlinkować do poświęconej mu strony dwa ostatnie słowa. Pamiętajmy także o tym, że backlinki to nie tylko tekst – mogą to być także materiały multimedialne. Warto pamiętać jednak o tym, że najlepsze linki są widoczne nie tylko dla robotów Google, ale także dla użytkowników.

Dbaj i analizuj

Analizując linki przychodzące możemy skorzystać z darmowego narzędzia Google – Google Search Console służącego badaniu backlinków, które zaindeksowały roboty Google. Można nie tylko sprawdzić, które to linki, ale także zbadać skutki ich pozyskania. Narzędzie to jednak nie służy do bardzo zaawansowanej analizy linków – ma raczej pobieżny charakter. Pamiętajmy jednak o tym, że dbałość o strukturę linków jest dobrym sposobem na zdobycie wysokiej pozycji witryny. Niejednokrotnie Google nakłada kary na witryny za nieprawidłowe linki o istnieniu, których możemy nawet nie mieć pojęcia. Warto skorzystać w tym celu z płatnych, profesjonalnych programów do analizy struktury linków.

Optymalizacja od kuchni
Czego nie możesz robić w SEO?